OBS! Vårt kontors exceptionella öppettider vecka 22/2025: 27.5. öppet kl. 12-15, 29.5. stängd.

Kontaktuppgifter till kundtjänst

Inflyttning

Att flytta till bostaden

I den här delen finns en minneslista för flyttaren både när man flyttar till en bostadsrätt som ägs av Auroraborg och när man flyttar från en bostad.

Kom ihåg att flyttningsanmälan alltid ska göras om ändringar som sker för de som bor permanent i bostaden. Flyttningsanmälan ska göras om en ny boende flyttar in i bostaden förutom de som redan bor där eller till exempel ett barn som bor med hyresgästen i bostaden flyttar till en annan bostad.

Nycklar

I samband med att hyresavtalet ingås avtalas hämtning av nycklarna med OVV Asuntopalvelut (auroranlinna @ ovv.com).

Om hyresgästen vill ha ytterligare nycklar till sin lägenhet, betalar han kostnaderna för att beställa dem. Det enklaste sättet att beställa ytterligare nycklar är att skicka ett e-postmeddelande till adressen osakehuoneistot @ auroranlinna.fi eller ringa vår kundtjänst på 020 7199 670 (priset för samtalet är lika med mobiltelefonavgiften/lokalsamtalsavgiften).

Parkeringsplatsreservation och nyckelhämtning med anknytning till parkeringsplatsen, bastuskiftsreservation, flyttbesked till bostadsrättsföreningen, värdinna nycklarhämtning (om sådana används i bostadsrättsföreningen) samt eventuella ärenden som rör hustvätt, t.ex. reservationslåset, hanteras på den plats som bostadsrättsföreningen anvisar. Vanligtvis är det företagets värdkontor eller fastighetsförvaltningsbolag.

Anmälan om ändring i hyresgästförteckningen, frågor gällande parkeringsplatser, bastutider, tvättstugetider

Parkeringsplatsreservation och nyckelhämtning med anknytning till parkeringsplatsen, bastuskiftsreservation, flyttbesked till bostadsrättsföreningen, värdinna nycklarhämtning (om sådana används i bostadsrättsföreningen) samt eventuella ärenden som rör hustvätt, t.ex. reservationslåset, hanteras på den plats som bostadsrättsföreningen anvisar. Vanligtvis är det företagets värdkontor eller fastighetsförvaltningsbolag.

Bredband och elavtal

Hyresgästen ingår själv ett elavtal och kommer överens om att öppna eller ändra en bredbandsanslutning med valfri operatör. Bostaden kan ha husbolagets bredband som man får mer information om av disponentbyrån.

Brandvarnare

Brandvarnare är obligatoriska i bostäderna. Det ska alltid finnas minst en brandvarnare per påbörjad 60 kvadratmeter bostadsyta.

Hyresgästen ska själv se till att skaffa brandvarnare och att de fungerar, som till exempel att byta batteri. Man ska regelbundet kontrollera att batteriet fungerar. En bra minnesregel är att alltid kontrollera eller byta batteri på den s.k. 112-dagen, alltså den 11 februari varje år.

Förutom brandvarnare rekommenderas även att skaffa kolmonoxidvarnare till bostaden. Kolmonoxid är en luktfri, smaklös, färglös och giftig gas som inte kan uppfattas med mänskliga sinnen. Eftersom kolmonoxid är något lättare än luft, måste du fästa särskild uppmärksamhet vid placeringen av kolmonoxidvarnaren. Kolmonoxid stiger inte nödvändigtvis rakt upp mot taket. En kolmonoxidvarnare ersätter inte en brandvarnare, men är ett nyttigt tillägg till hemmets säkerhet.

Hemförsäkring

Auroraborg rekommenderar att hyresgästen har en hemförsäkring. Att teckna en hemförsäkring är hyresgästens ansvar.

Hyresgästens ägodelar är alltid hens eget ansvar både i bostaden och i bostadens eller husbolagets lösöreförråd och på dess gård. Utemöbler eller cyklar som går sönder till exempel på grund av snöras är hyresgästernas eget ansvar.

Vid tecknande av en hemförsäkring finns det skäl att noggrant ta reda på vad försäkringen ersätter och se upp för att teckna en alltför liten försäkring. En omfattande hemförsäkring, som omfattar skydd i händelse av att boendet avbryts, och en ansvarsförsäkring är den bästa försäkringen för oförutsedda situationer i höghus och radhus. I händelse av till exempel vattenläckage eller eldsvåda, ersätter inte fastighetens försäkring den boendes lösöre och inte heller om hyresgästen måste flytta någon annanstans på grund av en vattenskada i våningen ovanför.

Flyttningsanmälan

Hyresgästen ska själv anmäla flytten både till befolkningsregistret och separat till husförteckningen, om man upprätthåller en sådan i husbolaget. Alla personer som flyttar till bostaden ska antecknas i flyttningsanmälningarna. En separat flyttningsanmälan ska dessutom göras om det sker förändringar av de boende i bostaden under boendetiden. Om du till exempel tappar bort nycklarna eller glömmer dem hemma, kan dörren endast öppnas för de personer som anges som bostadens boende i flyttningsanmälan.

Flyttningsanmälan till befolkningsregistret är enklast att göra elektroniskt på en gemensam formulär av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posten. Mer information https://www.posti.fi/flyttanmalan/

Felärenden

Auroraborg granskar lägenheterna när de får nya boende. Nödvändiga reparationer av lägenheten som observeras vid granskningen görs innan en ny boende flyttar in, om man inte har kommit överens om något annat. Om du upptäcker något fel i bostaden du har fått ska du omedelbart göra en felanmälan.

Uppsägning

Om hyresavtalet är tidsbestämt upphör bostadens hyresavtal när den i avtalet antecknade tidsbundenheten slutar utan separat uppsägning. Om hyresavtalet avslutas med uppsägning, upphör avtalet efter uppsägningstiden. Uppsägningstiden är en (1) kalendermånad, så hyresavtalet upphör i praktiken i slutet av en full kalendermånad efter uppsägningsögonblicket.

Uppsägningsanmälan ska lämnas in skriftligt och ändamålsenligt undertecknad genom att använda uppsägningsformulären för hyresavtal PDF (104kt) som finns på sidan Formulären. Formulären används även i situationer där endera av dem som undertecknat hyresavtalet blir kvar i bostaden, alltså att hyresavtalet endast sägs upp av den ena hyresgästen. Båda hyresgästerna ska underteckna uppsägningsanmälan också i detta fall.

För dödsbon finns en egen Uppsägningsformulär för hyresavtal PDF (105kt) på sidan Formulären.

En hyresgäst som hyrt sin bostad direkt av Auroraborg kan välja att även säga upp ett tidsbestämt hyresavtal innan den i avtalet angivna tidsbestämdheten upphör.

För andrahandsuthyrda bostäder gäller de villkor som anges i hyresavtalet.

Utflyttning

Nycklar, bastutider, parkeringsplatser, hyresgästförteckning

Alla nycklar som överlåtits till hyresgästen ska återlämnas när hyresavtalet upphör.

De egentliga nycklarna till bostaden återlämnas till hyresvärden efter att hyresavtalet upphör. Om så inte sker är hyresgästen skyldig att betala kostnaderna som uppstår för omläggning av lås.

Återlämning av nycklar till bostadsrätter som är hyrda direkt av Auroraborg görs till bostadstjänsten i Västra Böle på adressen Evagatan 2.

Eventuella nycklar till tvättstuga, husmorsnycklar och nycklar till parkeringsplats återlämnas till den plats husbolaget meddelat. Uppsägning av eventuella bastuturer och parkeringsplatser görs likaså till den plats husbolaget meddelat.

Flyttningsanmälan till befolkningsregistret är enklast att göra elektroniskt på en gemensam formulär av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posten. Mer information https://www.posti.fi/flyttanmalan/

Slutstädning och tömning av bostaden

Den boende är skyldig att tömma och städa bostaden innan hyresavtalet upphör. Bostadens lösöresförråd ska tömmas och hyresgästens cyklar e.d. ska avlägsnas från de gemensamma förråden i samband med flytten. Inga möbler, hemelektronik, idrottsredskap eller liknande utrustning får lämnas i sopskjulet. Saker som blir överflödiga i flytten ska lämnas till HRM:s Sortti-stationer eller Återvinningscentraler.

Vid utflyttning ska hyresgästen återställa eventuellt underskåp som demonterats i samband med installation av diskmaskin.

Vattenlednings- och avloppsanslutningar till diskmaskinen och tvättmaskinen ska pluggas igen korrekt i samband med att maskinen tas bort. (vid eventuell vattenskada är hyresgästen ersättningsskyldig för de kostnader som vattenskadan förorsakar.)

Om bostaden inte har tömts och städats eller om de tillhörande förråden inte har tömts i samband med flytten, utförs arbetet på uppdrag av hyresvärden och den utflyttande hyresgästen faktureras för kostnaderna. Anvisningar om slutstädningen ges till kunden i samband med bekräftelsen av uppsägningen.