Boendeanvisningar
På den här sidan
- Tjänster för invånarna
- Ansvar i underhåll
- Felanmälan
- Formulären
- Boendestörningar
- Andrahandsuthyrning och användning för inkvartering
- Hantering av hushållsavfall
- Underhåll av badrum
- Balkong
- Skadedjursbekämpning
- Matning av fåglar
- Förråd
- Rökning
Det husbolag där bostaden finns ansvarar för skötseln av praktiska tjänster som hör till husbolaget, såsom reservation av bastuturer. För tjänster som hör till hyresvärden ansvarar den i hyresavtalet angivna hyresvärden.
Man försöker se till att alla har det bra i sitt hem med ordningsregler för fastigheten och gemensamma spelregler som hör till så kallad god sed i hög- och radhuslivet.
Livet är trivsammare för alla om de boende värnar om den egna hemmiljöns renlighet och skick.
I den här delen berättar vi om praktiska saker i anslutning till vardagen.
Tjänster för invånarna
Det finns bostadsspecifika skillnader enligt hur man har beslutat i enskilda bostadsaktiebolag om skötseln av praktiska tjänster som hänför sig till boendet. Till exempel saker som hänför sig till bastuturer och bilplatser sköts av bostadsaktiebolaget, i praktiken i allmänhet antingen det företag som ansvarar för disponenttjänsten eller fastighetsskötseln. Mer information får man från det egna bostadshusets anslagstavla och av fastighetens disponent.
Auroraborgs kontor betjänar de kunder som har ingått hyresavtal direkt med företaget i saker under boendetiden. Företagets kontor finns i Västra Böle på adressen Evagatan 2. Se närmare på sidan Kontakt.
Övriga kunder uträttar sina ärenden med den hyresvärd som anges i hyresavtalet.
Ansvar i underhåll
Ansvaret för bostadens underhåll bestäms i ansvarsfördelningstabellen som man kan ladda ner och skriva ut vid punkten Ansvarsfördelningstabell. Huvudregeln är att fel som hör till husbolagets ansvar genast ska anmälas till husbolagets felanmälningstjänst och fel som hör till hyresvärden anmälas till den hyresvärd som angetts i det egna hyresavtalet. Här finns snabbanvisningar om felanmälning.
Det är viktigt att de boende kommer ihåg att en boende alltid har ansvar för eget lösöre. Auroraborg rekommenderar att alla boende tecknar en omfattande hemförsäkring som omfattar trygghet i händelse av att boendet avbryts och ansvarsförsäkring.
Ansvarsfördelningstabell
Ansvarsfördelningstabellen är en förteckning över vilka saker den boende och företaget ansvarar för, tabellen finns här (på engelska) PDF (67kt).
Ansvarsfördelningstabellen anger vilket ansvar hyresgästen, husbolaget och hyresvärden (Auroraborg eller hyresvärd för andrahandsuthyrd bostad) har för olika reparationer.
Det är till exempel alltid den boende som ansvarar för städning – även för så kallad flyttstädning när man flyttar.
Lägenhetsreparationer
Renovering på egen hand av den boende förutsätter alltid tillstånd av bostadens ägare, Auroraborg och husbolaget.
Under boendetiden görs inga renoveringar i lägenheterna annat än av tvingande skäl. Auroraborg gör inte så kallade ytrenoveringar av lägenheterna medan de är bebodda. Bostäderna kan dock renoveras eller förnyas vid större badrums- och toalettrenoveringsarbeten som till exempel gäller hela trappuppgången eller fastigheten, även när bostäderna är bebodda. Då är det hyresgästen som ansvarar för lösöret om det förvaras i lokalerna som ska renoveras.
Reparations- och renoveringsarbeten kan göras i bostaden under boendetiden till exempel på grund av fel i apparater eller fast inredning eller fuktskada. Reparationsbesök i anslutning till dessa överenskoms i normala fall med den boende, men till exempel på grund av en akut fuktskada kan man även komma till bostaden med allmän nyckel utan att meddela på förhand.
De boende ansvarar för rengöring av badrummets golvbrunn. I golvbrunnen samlas hår, damm och dylika fasta beståndsdelar som måste avlägsnas för att avloppet ska fungera och inte torka. Om golvbrunnen torkar uppstår det lätt avloppslukt i bostaden.
Felanmälan
Felanmälan görs enligt anvisningarna i ansvarsfördelningstabellen:
– fel som hör till fastigheten anmäls enligt husbolagets anvisning till servicebolaget, gårdskarlen eller disponenten
– fel som hyresvärden ska sköta anmäls till den egna hyresvärden
Ladda ner eller skriv ut ansvarsfördelningstabellen (på engelska) PDF (67kt).
Fel som hör till husbolagets reparationsansvar anmäls till husbolagets felanmälningstjänst, i allmänhet till felanmälningstjänsten för fastighetens servicebolag. Noggrannare information om vart fel som husbolaget har reparationsansvar för ska anmälas finns i allmänhet på anslagstavlan och fås dessutom av kundtjänsten hos husbolagets disponent och/eller fastighetsskötsel. Information om vilka fel som hör till husbolagets reparationsansvar finns i Ansvarsfördelningstabellen.
Anmälan ska göras omedelbart om läckande kranar och wc-stolar och vattenskador samt övriga fel som kräver omedelbar reparation efter att de upptäckts till husbolagets disponent eller till servicebolaget enligt husbolagets anvisningar.
Misstanke om fuktskada ska anmälas omedelbart efter att det upptäckts till husbolagets disponent eller servicebolag samt till Auroraborgs kontor per e-post till adressen osakehuoneistot @ auroranlinna.fi eller per telefon till numret 020 7199 670 (samtalspris lika mycket som mobiltelefonavgiften/lokalsamtalsavgiften).
Observationer av skadedjur i bostaden ska anmälas omedelbart både till husbolagets disponent och hyresvärden. Observationer av skadedjur i andra delar av fastigheten än i den egna bostaden (till exempel råttor på tomten) anmäls till husbolagets disponent.
Underhåll och reparationer inne i en lägenhet hör till den avtalsenliga hyresvärden. Man önskar att de som hyrt sin bostad direkt av Auroraborg gör felanmälan i första hand via https://portaali.tampuuri.fi/auroranlinnaosakehuoneistot/huoltopyynto och bifogar bilder som förtydligar anmälan (till exempel av typskylten på ett söndrigt kylskåp eller en söndrig öppningsmekanism för ett fönster). Fel kan även anmälas per telefon till numret 020 7199 670 (samtalspris lika mycket som mobiltelefonavgiften/lokalsamtalsavgiften).
OBS! En hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för en skada som har uppkommit på grund av att man inte har anmält felet eller för ovarsamhet som hänför sig till bostadens användning.
Formulären
På denna sida har man sammanställt formulären som används av Auroraborgs bostadsrätter. Klicka på rubriken för att öppna formulären. Kom ihåg att tömma formulären efter att du fyllt i den och skrivit ut eller skickat den.
Anmälan om uppsägning av hyresavtal PDF (104kt)
Anmälan om uppsägning av hyresavtal, dödsbo PDF (105kt)
Tillfällig överlåtelse av bostadslägenhet PDF (106kt)
Fyll i och skriv ut formulären. Lämna in den undertecknade formulären antingen skannad eller i pappersform till vårt kontor.
Auroraborgs bostadsrätts ansvarsfördelningstabell (på engelska) PDF (67kt).
Responsformulär
Fyll i och skicka in elektroniskt till vårt kontor
Boendestörningar
Hyresvärdens och hyresgästens ansvar och skyldigheter stadgas förutom i hyreslagen och så kallade gemensamma spelregler enligt god sed dessutom av Helsingfors stads ordningsregler och husbolagens ordningsregler. Fastighetens ordningsregler har utarbetats för att främja trivseln, hälsan och säkerheten för de boende, så att det är lika roligt för alla att bo i sina hem. Därför är det till fördel för alla att följa dem. Fastighetens ordningsregler finns vanligen på anslagstavlan. De fås även av husets disponent.
Den boende ansvarar även för att hens gäster följer hyreslagen och ordningsreglerna.
Störande boende
Att bo i ett fastighetsbolag innebär att man i egen bostad kan höra normala boenderelaterade ljud från gården, trappuppgången eller grannbostäderna. Alla boende uppmanas och uppmuntras att ta hänsyn till andra i sitt boende. För verksamhet som hänför sig till att röra sig i bostaden, ha husdjur, spela och lyssna på musik, ordna fester, motionera, arbeten som orsakar buller och annan liknande verksamhet finns det skäl att fundera över hur väl ljudet förmedlas till andra delar av fastigheten via eller genom dess strukturer.
I husbolagets ordningsregler har man till exempel bestämt de tider när även normalt boende ska orsaka mindre ljud i huset. Tystnad iakttas vanligen kl. 22.00–7.00. Till god grannsämja hör naturligtvis att inte orsaka störningar även vid övriga tider. Det betyder att man inte ska föra onödigt oväsen även vid övriga tider.
En boende som störs i allvarliga eller upprepade störningssituationer ska kontakta bostadsaktiebolagets disponent och göra en fritt formulerad skrivelse om störningen eller anmäla störningen med husbolagets befintliga formulär för störningsanmälan. Skrivelsen måste innehålla underskrift av två lägenhetsinnehavare.
Störande rökning
Anmälan om störande rökning kan göras om tobaksrök som tränger in i den egna bostaden. Anmälan lämnas in till bostadsaktiebolagets disponent för eventuella utredningar och fortsatta åtgärder.
En boende som störs i allvarliga eller upprepade störningssituationer ska kontakta bostadsaktiebolagets disponent och göra en fritt formulerad skrivelse om störningen eller anmäla störningen med husbolagets befintliga formulär för störningsanmälan. Skrivelsen måste innehålla underskrift av två lägenhetsinnehavare.
Andrahandsuthyrning och användning för inkvartering
Auroraborgs bostäder är endast avsedda för boende. Villkoren i hyresavtalet förbjuder entydigt all användning av bostaden i vinstsyfte, till exempel genom tjänsten Airbnb. Likaså är det absolut förbjudet att hyra ut bostaden i andra hand åt en annan person. Om du bryter mot dessa villkor leder det till omedelbar hävning av hyresavtalet.
Undantaget från huvudregeln gällande andrahandsuthyrning är fall där hyresgästen på grund av arbete eller vidareutbildning tillfälligt måste flytta till en annan ort eller utomlands, då kan man få tillstånd att tillfälligt hyra ut bostaden till en annan. Tillstånd för sådant tillfälligt byte av boende anhålls på förhand av Auroraborg genom att använda den för ändamålet avsedda formulären PDF (106kt). För andrahandsuthyrning gäller också att hyresgästen inte får göra vinst på uthyrningen.
Huvudhyresgästen får överlåta högst hälften av lägenheten (hälften av rumsantalet) att användas av en annan för boende utan tillstånd av hyresvärden under förutsättning att underuthyrningen inte orsakar märkbar olägenhet eller störning för hyresvärden.
Huvudhyresgästen ska meddela den egna hyresvärden och villkoren i det egna hyresavtalet till underhyresgästen. Underhyresgästen ska dessutom anmälas till husbolaget. Servicebolaget öppnar dörrar endast för personer som är upptagna i boendeförteckningen, om till exempel nycklarna tappas bort eller glöms hemma.
Huvudhyresgästen ansvarar för hyresbetalningen, vederlag (bastuavgifter, parkeringsplats osv.) för en underuthyrd bostad samt övriga skyldigheter i anslutning till avtalet. Huvudhyresgästen ansvarar även för att underhyresgästen följer ordningsreglerna och övriga villkoren i hyresavtalet i allt boende.
Om Auroraborg observerar att en boende utövar olovlig inkvarteringsverksamhet i företagets bostad bär företaget sitt samhälleliga ansvar och anmäler verksamheten till skattemyndigheten och FPA för omvärdering av eventuella stöd.
Hantering av hushållsavfall
Det lönar sig att sortera. Ju mindre blandavfall som uppstår i fastigheten, desto renare blir vår gemensamma morgondag i och med att råmaterialen återvinns. Sortering besparar även samhället kostnader för avfallshanteringen och minskar boendekostnaderna. För återvinning kan du förutom fastighetens avfallskärl även använda återvinningsstationerna i området.
Gamla möbler, vitvaror, cyklar, bildäck, batterier och annat liknande avfall ska lämnas till någon av HRM:s Sortti-stationer eller såvida föremålen kan återvinnas i befintligt skick till exempel till något av huvudstadsregionens återvinningscentrals verksamhetsställen. Vid behov kan du använda de aktuella aktörernas upphämtningstjänster. Du får mer information om dessa på webbplatsen hsy.fi eller kierratyskeskus.fi. I soprum, sopskjul eller på fastighetens gårdsområde får inget annat lämnas än avfall som är avsedda för och får plats i avfallskärlen.
Anvisningar för avfallssortering hittar du genom att klicka här.
Titta på videon Sortering av bioavfall (på finska)
Information om separat insamling av plastförpackningar hittar du här.
Mer information om avfall och återvinning
Underhåll av badrum
I badrummet används mer vatten än någon annanstans i bostaden. Fuktbelastningen som uppstår kan minskas genom att stänga av duschkranen under tiden man lägger schampo i håret och tvålar in sig, och för det andra att torka bort vatten från väggarna till golvet och från golvet till golvbrunnen med en skrapa efter duschen. Dessutom är det bra att låta badrumsdörren stå på glänt för att snabba upp torkningen.
Fogarna i väggkaklet rengörs enklast med en för ändamålet utvecklad borste, och väggkaklet med lämpligt rengöringsmedel.
Badrummets golvbrunn och tvättställets vattenlås ska rengöras regelbundet. Hår och damm samlas i vattenlåset och dessa kan i värsta fall täppa igen vattenlåset och således orsaka en vattenskada.
Titta på videon om Rengöring av badrummets golvbrunn.
Titta på videon om Rengöring av stanklås
Balkong
Balkongen ska hållas ren. Vintertid ska snö röjas bort från balkongen, bland annat för att förhindra fuktskador.
Blöta mattor ruggar upp målarfärgen på balkonggolvet. Därför ska blöta mattor lyftas upp på tork efter att det har regnat.
Det är förbjudet att damma mattor från balkongen. I fastighetsområdet finns anvisade platser för mattpiskning.
Balkongerna är inte avsedda som förrådsrum.
Allt slags uppgörande av öppen eld är förbjudet på balkongen. Det gäller även ljus, marschaller, utomhusfacklor och grillar.
Rökning på balkongen kan vara förbjudet i husbolagets ordningsregler. Det är även annars inte önskvärt med rökning på balkongerna, eftersom balkongrökning lätt kan orsaka olägenhet för grannarna. Rökning på balkongen kan även förbjudas med anledning av anmälda olägenheter.
Skadedjursbekämpning
Observationer av skadedjur såväl i bostaden som fastigheten ska anmälas omedelbart till både husbolagets felanmälningstjänst och hyresvärden. En bra beskrivning och om möjligt även en bild på skadedjuret underlättar hanteringen av saken. Husbolaget sköter skadedjursbekämpningen vid behov. En del skadeinsekter såsom pälsbaggar, sågtandade plattbaggar och indiskt mjölmott kan hyresgästen vanligen göra sig av med själv. Bekämpningen av till exempel vägglöss, tyska kackerlackor och råttor i gårdsområdet kräver specialiserade experter. Hjälp med identifiering och anvisningar för bekämpning finns t.ex. från bifogat skadedjursblad på Helsingfors stads miljöcentrals webbplats.
Inomhus i hemmen har man mest observerat olika skadeinsekter såsom vägglöss, ängerlarver samt tyska kackerlackor och andra livsmedelsskadedjur. Skadeinsekter kommer vanligen in i hemmen via bagageväskor eller med varor från butikshyllor, exempelvis mjöl eller torkade frukter. Det bästa sättet att förebygga skadedjursproblem hemma är att städa väl och regelbundet och observera livsmedelsförpackningar. För att undvika ovälkomna gäster efter en resa är det bra att syna bagageväskor noggrant.
På området kring fastigheten orsakas mest olägenhet av råttor och andra gnagare som trivs bättre ju orenare fastighetens avfallsplatser är. Matning av fåglar ökar också antalet gnagare som trivs på fastighetens område.
Matning av fåglar
Råttor mår bra om de får mycket näring och hittar bra skydd. Råttor och andra gnagare får rikligt med näring från fågelmatningsställen. Då det är fastighetsägarens ansvar att göra sig av med råttorna och råttproblemet är vanligt i Helsingforsregionen är det därför förbjudet att mata fåglar i många fastigheter samt även på många av Helsingfors stads park- och torgområden o.d. områden på olika håll i staden.
Det är inte tillåtet att mata fåglar varken på den egna gården eller balkongen eller i det gemensamma gårdsområdet om husbolaget har förbjudit matning av fåglar i fastigheten.
Råttor och andra gnagare är bra på att klattra. Därför får de bra tillgång till mat även till exempel från fågelmatningsplatser som hängts i träden.
Förråd
I höghus finns i allmänhet egna förvaringsrum för cyklar. Det kan även finnas egna förvaringsrum för barnvagnar. Barnvagnar och -kärror, idrotts- och lekredskap eller annat lösöre får inte förvaras i trapphusen eller i källargångar på grund av brandsäkerhetsorsaker.
Förrådet för idrottsredskap är inte en förvaringsplats för barns leksaker och är heller inte någon lekplats. Det gagnar alla att man ser till att dörrarna till förråden hålls låsta.
I höghus finns det vanligen ett separat lösöreförråd för varje bostad. Information om numret på eventuella lösöresförråd som hör till bostäderna får man av fastighetsägaren samt information om man tar ut en skild bruksavgift av den boende för lösöresförrådet.
I dörren till lösöresförrådet finns vanligen låsbyglar färdigt för ett hänglås som den boende skaffar själv. Om det finns separata kallkällarförråd i huset ska den boende även själv låsa sin egen kallkällarskrubb.
Inomhus till exempel i lösöresförrådet får man aldrig förvara bensindunkar, andra brandfarliga vätskor och gaser (t.ex. gasflaskor till gasgrillar). Samma gäller bostadsförråd i radhus.
Rökning
Enligt tobakslagen är det förbjudet att röka i alla gemensamma och allmänna utrymmen i fastigheten, även i hissar. I husbolagets ordningsregler anges till exempel om man får röka i bostaden eller dess balkong och om det finns en egen anvisad rökplats för rökare på fastighetens område. Vid rökning på balkongen och gården följs så kallad god praxis med hänsyn till grannarna i såväl valet av rökplats som renligheten på dem, vilket främst gäller hanteringen av fimpar. Om rökning är förbjuden i husbolaget berör det även lokaler som hör till bostaden.
En boende har rätt och möjlighet att göra en anmälan om störande rökning till bostadsaktiebolagets disponent, om man i hens bostad konstant lider av tobaksrök som kommer in i bostaden till exempel från en annan bostads balkong.