Inflyttning
Minneslistan för flyttare. Också information om inflyttning av ny hyresgäst i bostaden (sambo eller make/maka, barn) under rubrik “Inflyttning av ny hyresgäst i bostaden”.
Att flytta till bostaden
Nycklar
I samband med att hyresavtalet ingås avtalas hämtning av nycklarna med OVV Asuntopalvelut (auroranlinna @ ovv.com).
Med några få undantag kan parkeringsplatsnycklar och tvättlås hämtas på Auroraborg kontoret. Om hyresgästen vill ha extra nycklar till sin lägenhet beställs de genom Auroraborg och hyresgästen betalar kostnaderna för att beställa dem.
Anmälan om ändring i hyresgästförteckningen, frågor gällande parkeringsplatser, bastutider, tvättstugetider
Parkeringsplatsreservation, bastuskiftsbokning, flyttnotiser i hyresgästförteckning, namnskyltbyten samt eventuella förfrågningar relaterade till tvättstugetider hanteras av boendestödstjänster. Dessa tjänster tillhandahålls huvudsakligen av Lassila & Tikanojas kundservice.
Undantaget är Hindersbytorg 2, där tjänsterna produceras av Kirkkonummen Huolto, och Sveaborg, där serviceproducenten är Förvaltningsnämnden för Sveaborg (ohjaus slhk.fi). Dessutom sköts uthyrningen av parkeringsplatser i vissa objekt av separata aktörer.
Elavtal
Hyresgästen ska själv teckna ett elavtal för den nya bostaden.
Bredband
I de flesta bostäder ingår DNA:s 25 M bredbandsanslutning i hyran. Hyresgästen måste dock aktivera bostadsaktiebolagets bredband i enlighet med operatörens anvisningar. Om bostaden inte har bredbandsanslutning eller om hyresgästen vill ha ett annat abonnemang, måste hyresgästen sluta ett bredbandsavtal med den önskade operatören.
Brandvarnare
Brandvarnare är obligatoriska i samtliga bostäder. Om det inte finns ett permanent brandvarnarsystem i fastigheten, måste hyresgästen själv se till att skaffa brandvarnare och säkerställa att de fungerar, till exempel genom att byta batterier i dem. Det ska alltid finnas minst en brandvarnare per påbörjad 60 kvadratmeter bostadsyta.
Om fastigheten har ett permanent brandvarnarsystem, ska hyresgästen kontrollera att det fungerar. Eventuella fel ska genast anmälas i en felanmälan.
Utöver brandvarnare lönar det sig att skaffa kolmonoxidlarm till bostaden.
Hemförsäkring
Auroraborg rekommenderar hyresgästen att teckna en hemförsäkring. Att teckna hemförsäkringen åligger hyresgästens ansvar.
Hyresgästens ägodelar är alltid hens eget ansvar både i bostaden och i bostadens eller husbolagets källarförråd och på dess gård. Utemöbler eller cyklar som går sönder till exempel på grund av snöras är hyresgästernas eget ansvar.
Vid tecknande av hemförsäkring finns det skäl att noggrant ta reda på vad försäkringen täcker och se upp för att teckna en alltför snålt tilltagen försäkring. En omfattande hemförsäkring, som omfattar skydd i händelse av att boendet avbryts, och en ansvarsförsäkring är den bästa försäkringen för oförutsedda situationer i flervåningshus och radhus. I händelse av till exempel vattenskada eller eldsvåda, ersätter inte fastighetens försäkring hyresgästens ägodelar och inte heller till exempel det att hyresgästen måste flytta någon annanstans på grund av en vattenskada på våningen ovanför.
Flyttanmälan
Hyresgästen ska själv anmäla flytten både till befolkningsregistercentralen och separat till hyresgästförteckningen. I flyttanmälan ska alla personer som flyttar till bostaden uppges. Om du till exempel tappar bort nycklarna eller glömmer dem hemma, kan dörren endast öppnas för de personer som anges i hyresgästförteckningen.
För anteckningarna i hyresgästförteckningen och utdrag ur hyresgästförteckningen ansvarar Lassila & Tikanojas boendeservicecenter förutom gällande Hindersbytorg 2, som sköts av Kirkkonummen Huolto och Sveaborg, som sköts av Förvaltningsnämnden för Sveaborg.
Om hyresgästen vill byta namn på ytterdörren till lägenheten eller på namntavlan i trapphuset, ska han meddela detta eller göra en elektronisk felanmälan. Då går uppgifterna direkt till underhållsföretaget. Hyresgästen måste även anmäla eventuella förändringar gällande de boende i bostaden till hyresgästförteckningen.
Flyttanmälan till befolkningsregistercentralen görs enklast via https://www.posti.fi/flyttanmalan/. På samma adress ser du till vilka instanser adressändringen skickas automatiskt antingen via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller Posten.
Inflyttning av ny hyresgäst i bostaden
Om en person som hör till samma hushåll som hyresgästen (sambo eller make/maka, barn) flyttar permanent till bostaden, måste en flyttanmälan göras för den nya hyresgästen till både befolkningsregistercentralen och hyresgästförteckningen i enlighet med punkten Flyttanmälan.
Felanmälan
Auroraborg besiktigar bostäderna när hyresgäster flyttar in och ut. Bostäderna hyrs ut i det skick som de är i vid visningstillfället. Nödvändiga reparationer görs innan den nya hyresgästen flyttar in.
Om du ändå upptäcker något fel i bostaden som du har fått, ska du genast göra en felanmälan. Mer information om att göra en felanmälan hittar du här.
Uppsägning
Ett tidsbestämt hyresavtal upphör utan uttrycklig uppsägning vid det datum som anges i avtalet. En hyresgäst som hyrt sin bostad direkt av Auroraborg kan välja att säga upp även ett tidsbestämt hyresavtal innan avtalet upphör.
Om hyresgästen säger upp hyresavtalet, upphör skyldigheten att betala hyra en (1) kalendermånad efter tidpunkten för uppsägningen. I praktiken upphör hyresavtalet i slutet av den månad som följer på uppsägningstidpunkten.
Anmälan om uppsägningen ska skickas in skriftligen och undertecknat.
För andrahandsuthyrda bostäder gäller de villkor som anges i hyresavtalet. Auroraborg handlägger inte anmälningar om uppsägningar av hyresavtal för andrahandsuthyrda bostäder.
Anmälan om uppsägning PDF (146kt)
Blanketten används vid uppsägning av ett hyresavtal för en bostad som hyrts direkt av Auroraborg. Fyll i, skriv ut och underteckna formuläret och skicka den sedan till Auroraborgs boendeservice (asuntopalvelu @ auroranlinna.fi) antingen i pappersformat eller via e-post. Uppsägning förutsätter alltid att alla personer som undertecknat hyresavtalet undertecknar uppsägningen eller autentiserar sig i tjänsten.
Det här formuläret används även i situationer där endera av dem som undertecknat hyresavtalet blir kvar i bostaden, alltså att hyresavtalet endast sägs upp av den ena hyresgästen. Båda hyresgästerna ska underteckna anmälan om uppsägning också i detta fall.
Anmälan om uppsägning, dödsbo PDF (169kt)
Blanketten används vid uppsägning av ett hyresavtal för en bostad som en avliden person hyrt direkt av Auroraborg. Fyll i, skriv ut och underteckna formuläret och skicka den sedan till Auroraborgs boendeservice (asuntopalvelu @ auroranlinna.fi) antingen i pappersformat eller via e-post.
När dödsboet säger upp hyresavtalet, krävs underskrifter eller fullmakter från alla de dödsbodelägare som inte undertecknar anmälan om uppsägning. Till anmälan om uppsägning ska även bifogas ämbetsbevis eller fullmakt för den avlidna hyresgästens senaste hemvist (utdrag ur befolkningsregistersystemet), av vilken hyresgästens dödsdatum ska framgå.
Utflyttning
Nycklar, bastutider, parkeringsplats, hyresgästförteckning
Alla nycklar som lämnats över till hyresgästen ska återlämnas till hyresvärden på Auroraborgs kontor (Evagatan 2). Om så inte sker, är hyresgästen skyldig att betala kostnaderna som uppstår för omläggning av lås. Tillsammans med nycklar till lägenheterna ska eventuella tvättstugelås, värdinnanycklar och parkeringsplatsnycklar lämnas tillbaka.
På grund av utflyttning ska du även göra en flyttanmälan i husregistret samt eventuella uppsägningar av bastuskift och parkeringsplatser. Se mer information om hyresgästförteckningen, parkeringsplatser och tvättstugeärenden här.
Flyttstädning och tömning av bostaden
Hyresgästen är skyldig att tömma och städa bostaden innan hyresavtalet upphör. Bostadens källarutrymme ska tömmas och hyresgästens cyklar, skidor och så vidare ska avlägsnas från det gemensamma förrådsutrymmet i samband med flytten. Inga möbler, hemelektronik, idrottsutrustning eller liknande utrustning får lämnas i soprummet. Saker som blir överflödiga i flytten ska lämnas till HRM:s Sortti-stationer eller Återvinningscentraler.
Vid utflyttning ska hyresgästen återställa eventuellt underskåp som demonterats i samband med installation av diskmaskin.
Vattenlednings- och avloppsanslutningar till diskmaskinen och tvättmaskinen ska pluggas igen korrekt i samband med att maskinen tas bort. (vid eventuell vattenskada är hyresgästen ersättningsskyldig för de kostnader som vattenskadan förorsakar.)
Om bostaden inte har tömts och städats eller om de tillhörande förrådsutrymmena inte har tömts i samband med flytten, utförs arbetet på uppdrag av hyresvärden och den utflyttande hyresgästen faktureras för kostnaderna. Anvisningar om flyttstädningen ges till kunden i samband med bekräftelsen av uppsägningen.