OBS! Exceptionella öppettider för vårt kontor: 5.12. öppet kl. 9:00-13:00, 6.12. stängd, 10.12. öppet kl. 12:00-15:00.

Kontaktuppgifter till kundtjänst

Betala hyran

Hyran och andra avgifter med anknytning till boendet ska betalas på de angivna förfallodatumen. Förfallodatumet för hyresbetalningen är alltid den 2:a varje månad.

Hyresbetalning

Hyresgästen ska betala hyra och andra betalningar varje månad senast på angivet förfallodatum. Förfallodatumet för hyresbetalningarna är alltid den 2:a i varje månad.

Betalningen kan för månaden i fråga göras med banköverföring, e-faktura eller via autogiro. Betalningarna har ett fast, bostadsspecifikt referensnummer.

Personer som hyr sin bostad direkt av Auroraborg kan göra ett e-faktureringsavtal i sin egen nätbank genom att välja Retta Isännöinti/Vuokraus-asiakkaat kunder som fakturerare. De har även möjlighet att göra ett direktbetalningsavtal med sin egen bank.

Om hyresavtalet har slutits med någon sektor eller ett affärsverk inom Helsingfors stad, betalas hyran med de uppgifter som dessa lämnat.

Vid betalning av hyra och bruksavgifter ska du alltid ange det referensnummer som anges på betalningsspecifikationen!

För försenad betalning debiteras en påminnelseavgift om 5 euro/betalningspåminnelse samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Eventuella frågor gällande hyresbetalning besvaras av Auroraborgs hyresredovisning.

I oktober 2023 Auroraborg antog Intrums påminnelsetjänster som en del av hanteringen av sina fordringar.

Samarbetet med Intrum gäller förfallna fordringar, såsom skuldkapital, ränta eller kostnader relaterade till påminnelser och inkasso.

Om du får ett påminnelsebrev från Intrum, vänligen betala fakturan med betalningsinformationen i brevet senast förfallodagen. Du kan också betala räkningen på Intrums hemsida i tjänsten Mitt Intrum som är öppen dygnet runt. För det behöver du bank-id:n och ärendenumret som framgår av brevet. Oma Intrum kan du betala din skuld, föreslå en betalningsplan eller skicka ett meddelande till Intrums kundtjänst.

Om du inte kan betala fakturan inom förfallodagen, vänligen kontakta Intrum omedelbart. Du kan även ringa Intrums växel på 09 229 111 där du hänvisas till kundtjänst.
På webbplatsen intrum.fi/sv/kundtjanst kan du få hjälp, råd och tips för att hantera din privatekonomi.

Övriga betalningar

Boenderelaterade tjänster som inte ingår i hyran betalas separat av användaren. Exempel på sådana serviceavgifter är bland annat avgifter för parkeringsplats, bastu och öppning av dörr. Boendetjänster betalas senast på förfallodatumet på det sätt som avtalats vid ibruktagningen av dem och till det konto som angetts.

Betalningssvårigheter

Om du upplever problem med att betala avgifterna, bör du genast kontakta hyresredovisningen. Där får du information om och instruktioner för vad du bör göra. För andra bostäder än de som hyrs direkt av Auroraborg sköts hyresredovisningen av den instans som hyresvärden uppger.

Om det uppstår en hyresskuld, kommer hyresvärden att vidta indrivningsåtgärder. Om det blir nödvändigt kan hyresgästen vräkas. En person som har vräkts kommer inte att kunna få en ny hyresbostad i hus som ägs av Auroraborg. Oåtgärdade störningar gällande betalningen av hyran genererar även en anteckning i personens kredituppgifter.