Asuntopalvelussa ja 24H-palvelussa muutoksia
KOy Auroranlinna on päättänyt tehostaa ja parantaa asiakaspalveluansa keskittämällä kaikkien asuntojensa välityksen Helsingin kaupungin kiinteistöviraston Stadin asunnot palveluun sekä ottamalla vuokrasopimuksiin liittyvien asuntopalvelujen hoidon itselleen 1.1.2014 alkaen.
Muutokset tarkoittavat käytännössä sitä, että Realia Isännöinti ja sen Pasilassa Eevankatu 2:ssa oleva toimisto eivät hoida 31.12.2013 jälkeen Auroranlinnan vapaasti vuokrattavien asuntojen välitystä eikä niiden vuokrasopimuksiin liittyviä palveluita.
Stadin asunnot palvelu on vastannut tähän astikin muiden kuin vapaasti vuokrattavien Auroranlinnan asuntojen välittämisestä. Vuoden 2014 alusta Stadin asunnot alkaa huolehtia siis myös niiden asuntojen välittämisestä, joita kaupungin virastot tai laitokset eivät tarvitse niiden vapautuessa työsuhdeasuntoina tai asiakasasuntoina. Vapautuvista asunnoista ilmoitetaan Vuokraovi.com –palvelun kautta. Linkki sivulle, jossa on tieto kaupungin vuokrattavina olevista vapaarahoitteisista asunnoista, on Auroranlinnan internet-sivujen kohdassa Vapaat asunnot.
Auroranlinnan asuntoihin ei voi hakea ns. yleishaulla, vaan asukkaan täytyy täyttää hakulomake jokaisesta häntä kiinnostavasta asunnosta erikseen. Stadin asunnot seuloo sitten kuhunkin vapaana olevaan asuntoon tehdyt hakemukset ja tarjoaa asuntoa valitsemalleen hakijalle. Tämän jälkeen hakija ottaa yhteyttä Auroranlinnaan ja sopii asunnon näytöstä. Mikäli asunto tyydyttää hakijaa, hän käy sitten Tukholmankadun asiakaspalvelupisteessä tekemässä vuokrasopimuksen ja kuittaamassa asunnon avaimet.
– Kaikki asunnon sopimukseen liittyvät asiat hoidetaan Tukholmankadulla. Esimerkiksi saunavuoroihin ja autopaikkoihin liittyvät käytännön asiat hoidetaan kuitenkin paikallisisännöinnin asiakaspalvelupisteessä. Asunnon ja kiinteistön vikailmoitusasiat taas menevät Auroranlinnan 24 H –vikailmoituspalvelun kautta. Vikailmoitukset tehdään joko netissä kohteen kohdesivun kautta tai soittamalla numeroon 010 286 624, kertoo Auroranlinnan marraskuussa aloittanut uusi isännöitsijä Anne Juuti.
Anne Juuti aloitti isännöitsijänä, jotta Auroranlinnan toimistossa on riittävät resurssit lisääntyneen työmäärän hoitamiseen. Anne Juuti ei kuitenkaan hoida itse vuokrasopimus- ja avainasioita asukkaiden kanssa, vaan siitä puolesta vastaa Auroranlinnan ja Helsingin Asuntohankinnan yhteinen asiakaspalveluhenkilöstö. Juutin tehtävä on sekä varmistaa, että asiakaspalvelun tehtävien siirto ja hoito sujuu ongelmitta, että organisoida asuntojen muuttotarkastukset ja mahdolliset muuton yhteydessä tehtävät remontit. Myös näissä tehtävissä vastuu siirtyy nyt aiempaa enemmän Auroranlinnalle, vaikka itse töissä käytetään edelleenkin ulkopuolista kumppanityövoimaa.
24H-palvelusta vastaa jatkossa Lassila & Tikanoja
Auroranlinnan asuntoja tai kiinteistöjä koskevat asukkaiden vikailmoitukset tehdään aina yhtiön 24 H vikailmoituspalveluun. Vikailmoitukset voi tehdä yhtiön internet-sivuilta auroranlinna.fi oman kohteen sivulla täyttämällä vikailmoituslomakkeen tai soittamalla numeroon 010 286 6245. Myös oven avauspalvelu tilataan ko. numerosta.
Vikailmoitukset hoidetaan pääsääntöisesti ns. normaalina työaikana. Vikailmoituspalvelu ilmoittaa viasta asianomaiselle huoltoliikkeelle. Jos vika pitää hoitaa ns. päivystystyönä, lähettää vikailmoituspalvelua ylläpitävä yritys paikalle omaa henkilöstöään.
Vuoden 2014 alussa vikailmoitusten käsittelyn ja päivitystyöt alkaa hoitaa Lassila & Tikanoja Oyj vuodesta 2008 tehtävää hoitaneen SOL Palvelut Oy:n sijaan. Auroranlinna järjesti vikailmoituspalvelujen hoitamisesta tarjouskilpailun, jonka nyt voitti L&T.
Asukkaille 24H toimii kuten ennen myös vuodenvaihteen jälkeen. Ainoa ero on siinä, että päivystystehtäviin tullaan nyt L&T:n tunnuksilla varustetuilla autoilla. Palvelutuottajien kilpailutus muutaman vuoden välein on normaali osa Auroranlinnan toimintaa.